Cuba - Hjælp til Havanas fattigste kvarter

Strandkirkefællesskabet samarbejder med metodistkirken, som i dag har 470 menigheder og over 900 missionsstationer fordelt over hele øen. Vores opgave er at facilitere udviklingen og ledelsen af det sociale arbejde, mens kirken selv vælger deres projekter. Denne ligeværdige dialog har foreløbig banet vejen for etablering af systuer, salon til personlig pleje,  et mindre landbrug og uddeling af fødevarer til fattige.

Kirken vil bryde den sociale arv i San Miguel

I Havanas fattigste kvarter San Miguel arbejder vores partner Metodistkirken målrettet på at bryde den sociale arv. Hjælp til udsatte børnlandbrug, uddeling af mad og iværksætteri skal bane vejen.

I børns øjne stråler den umiddelbare glæde ved livet og forventningen om, at deres forældre sørger for dem. I San Miguel er de voksnes ansvar for børnene imidlertid vanskeliggjort af en historisk økonomisk nedtur, hvor tiden efter corona pandemien lige nu skubber mange cubanere ud i ekstrem fattigdom.

Fødevaresikkerheden i Cuba har længe været svækket. Med den nuværende sundhedskrise er situationen blevet forværret. De offentlige butikker, hvor man kan indløse rationeringsmærker og handle i den lokale valuta pesos, løber hurtigt tør for mad. Ofte står cubanerne i kø i timer for til sidst at komme frem til disken og få at vide, at alt er udsolgt.

Den lokale kirke har fået tildelt et jordstykke, hvor de dyrker afgrøder. Med støtte fra Strandkirkefællesskabet har de startet et hønsehold, har fået grise og er nu ved at etablere et fiskeopdræt. Kirken deler fødevarer ud til fattige i nærområdet, og har også løbende tilbud om at spise mad i kirken.

Med hjælp fra Strandkirkefællesskabet kæmper Metodistkirken i San Miguel ihærdigt for de mest udsatte familier med uddeling af madpakker og etablering af små virksomheder gennem iværksætterstøtte og sidemandsoplæring.

Støtte til udsatte børn

Samtidig gør kirkens præstepar og de frivillige alt, hvad de kan, for at give kvarterets børn gode oplevelser gennem børnekirken. Mange kvinder står nemlig helt alene med ansvaret for børnene, og for dem er børnekirken en uvurderlig støtte.

San Miguel er belastet af kriminalitet, misbrug og prostitution, som flere og flere unge overgiver sig til i deres kamp for overlevelse.

Metodistkirken præsenterer en anden vej ud af fattigdommen, hvor børnekirken står helt centralt. Her får børnene et sundt fællesskab baseret på familieværdier, undervisning og en bæredygtig vej ud af fattigdom.

På trods af styrets hårde hånd er kriminalitet den seneste tid taget voldsomt til. For mindre et år siden kunne man gå trygt overalt i Havana også i aften- og nattetimerne. Den tid er forbi.